skip to Main Content

رهایی از پنالتی الگوریتم پنگوئن و جریمه گوگل

مدتی است که گوگل با الگوریتم پنگوئن خودش سایتهایی که با لینک بیلدینگ غیر طبیعی اقدام به ارتقا رنکینگ سایت خود از این طریق کرده اند را شناسایی کرده و در لیست پنالتی های خود قرار داده است.

اما سوال اینست که بعد از پنالتی یا پنالایز و حذف شدن وب سایت در گوگل و تحت تاثیر الگوریتمی به نام پنگوئن چه کنیم ؟

ارزش بازگرداندن سایت از پنگوئن و اجرای آن در تمام دنیا بیشتر از ۳۵۰۰ دلار است و در این مطلب این راز و این روش را به رایگان در اختیار شما می گذاریم.
مدتی است که تمامی سایت هایی که پنالتی شده اند و یا فکر می کنند که در معرض پنالتی هستند به تکاپو افتاده اند تا خود را از این شرایط خارج کنند . همانطور که می دانید به گفته مت کاتز در سمینار SMX الگوریتم پنگوئن گوگل بزودی تکان بسیار زیادی خواهد خورد. بر همین اساس بسیاری از وب سایت ها به دنبال راهکارهایی می گردند تا خود را به پنگوئن ثابت کنند و یا خود را از شر پنالتی سال گذشته گوگل نجات دهند.

اما این مطلب و این نسخه ، مشکلات چه وب سایت هایی را می تواند دوا کند:

•    سایت هایی بر اساس لینک های اسپم توسط الگوریتم پنگوئن پنالتی شده اند.
•    سایت هایی که به دلیل کامنت گذاری در سایت های  دیگر پنالتی شده اند.
•    وب سایت هایی که در یک روز ۱۰۰ لینک اسپم وارد کرده اند.
•    وب سایت هایی که مورد هجوم سئوی منفی قرار گرفته اند.

همانطور که می دانید کار گوگل پنگوئن سر و کله زدن با لینک ها است . در ضمن گوگل پنگوئن همانند گوگل پاندا نیست که تقریبا ماهی یک بار آپدیت شود بلکه این الگوریتم ممکن است هر ۶ ماه یکبار و یا یک سال یکبار در سرور های گوگل آپدیت شود . اخرین آپدیتی که از گوگل پنگوئن دیده شد ( که در آن آپدیت ، بسیاری از سایت ها مورد توجه گوگل پنگوئن قرار گرفتند ) در تاریخ ۵ اکتبر سال ۲۰۱۲ یعنی جمعه ۱۴ مهر ۱۳۹۱ بوده است . یکی از دلایلی که این الگوریتم دیر به دیر آپدیت می شود این است که باید تمام سایت ها را مورد بررسی قرار دهد و لینک های آن ها را بر اساس IP بررسی کند . این پروسه بسیار بزرگی است ، چون باید علاوه بر این اسپم بودن آنها را تشخیص دهد باید تاریخ و زمان آن ها را نیز مورد بررسی قرار دهد و علت دیر به دیر چک شدن وب سایت ها توسط این الگوریتم همین نکته است زیرا پروسس بسیار زیادی از سرور های گوگل خواهد گرفت و برای گوگل بسیار پر هزینه است . ولی این کاری است که شما نیازی نیست نگران آن باشید چون گوگل یکه و تنها این کار را انجام می دهد و شما را پنالتی می کند و اصلا هم شوخی نمی کنم. هزینه هم اصلا مهم نیست.

به عنوان کسی که ۹ سال است که حرفه من سئو بوده است اصلا نمی دانم که این نکات را به شما بگویم یا نه ! شما سئو کار می شوید !

در ابتدا بهتر است با این دو تصویر ، پنالتی گوگل را درک کنید :

نمودار گوگل پنگوئن 1

زمانی که الگوریتم پنگوئن شما را پنالتی کند، جدا برای آمار بازدید سایت شما مشکلی اساسی پیش خواهد شد. لحظه ای فکر کنید؛ مدتی که شما در کلمه ای به خصوص در صفحه ی اول گوگل هستید و واقعا هم از این صفحه اول بودن ترافیک خوب و فروش خوبی را نیز به دست آورده اید؛ پس از این که مسخره بازی پنگوئن  و بر اساس اشتباهات شما در مورد لینک ها پنالتی شدید و به احتمال ۹۹ درصد شما دیگر در صفحه ۴۰ همان کلمه در گوگل نیز نخواهید رسید و این یعنی گوگل پنگوئن . یعنی چیزی که برای تجارت های بزرگ و شرکت های بزرگ طراحی سایت در ایران به معنای ورشکستگی بود ! ایشان فقط لینک می خریدند و در گوگل بالا می آمدند و مشتری می گرفتن و خود را بهترین گروه سئوی ایران می نامیدند. مانند بسیاری که همین حالا هم همین کار را می کنند.
تصاویر بالا ، ترافیک دو سایت را نشان می دهد که بر اساس پنالتی های گوگل واقعا دچار افت ترافیک بسیار جدی شده اند . زمانی که شما توسط گوگل پاندا پنالتی می شود ترافیک شما دارای نوسان است یعنی ممکن است که یک روز شما ترافیک خوبی داشته باشید و دو روز ترافیک چندان جالبی نداشته اما متاسفانه گوگل پنگوئن بدین شکل عمل نمی کند و عطای وب سایت شما را لقای آن خواهد بخشید.
نمونه از از پنالتی شدن توسط گوگل پاندا

نمودار تاثیر گوگل پاندا
چرا توسط گوگل پنگوئن پنالتی می شویم ؟

لینک بیلدینگ بد و عجولانه و کار های سیاه

پنالتی شدن توسط گوگل پنگوئن نتیجه لینک بیلدینگ عجولانه است . عاقبت سایتی که می خواهد ره صد ساله را یک روزه بروند . وب سایتی می خواهد در هفته ی اول خود به صفحات اول موتور جستجوی گوگل برسد .
ایشان کار های عجیب و غریبی می کنند. دیده شده است که بعضی از مدیران سایت ها چند نفر از دوستان خود را به کار کمانت گذاری در سایت های مرتبط و غیر مرتبط مشغول می کنند و آنها روز ها در سایت های مختلف کامنت می گذارند و منتظر نتیجه هستند که به دست هم خواهد آمد . اول در گوگل بسیار سریع بالا می آیند و بعد به سرعت از نتایج خارج می شوند. و یا همینطور لینک می خرند و لینک می خرند. عجله. عجله عجله

Keyword Stuffing

مسئله بعدی که گوگل پنگوئن در نسخه جدید شدیدا پیگیر آن است Keyword Stuffing است . فرض کنید شما یک مقاله ۱۰۰۰ کاراکتری دارید و موضوع این مقاله بازاریابی اینترنتی است . فرض کنید که این ۱۰۰۰ کاراکتر برابر با ۴۰۰ کلمه باشد . حال از این ۴۰۰ کلمه ۳۰ بار آن فقط و فقط بازاریابی اینترنتی است . بله گاهی اوقات ممکن است که باید یک اسم را یادآوری کنید تا مخاطب را جذب کنید ولی زمانی که می بیند باید اینقدر یک اسم را تکرار کنید باید راهکاری دیگر پیدا کنید و این کار برای شما مشکل اساسی ایجاد خواهد کرد . (می توانید یک تابع تعریف کنید و هر بار آن را  با متغیر های گوناگون فراخوانی کنید  البته از دیدگاه کد نویسی)
اگر بخواهیم کار را بر دیدگاه کد نویسی جلو ببریم الگوریتم کار بدین شکل می باشد (بسیار ساده و مبتدی ):
مثلا از کلماتی دیگر همانند بازاریابی در اینترنت ، بازاریابی آنلاین ، بازاریابی الکترونیکی ، بازاریابی درون گرا ، و بسیاری کلمات دیگر

لینک های بدون اعتبار و یا مشکوک

لینک های بدون اعتبار و مشکوک یعنی چه ؟
لینک های بدون اعتبار به لینک های می گویند که هیچ ارتباطی به شما و سایت شما ندارند ، اگر شما یک سایت فروش محصولات پاناسونیک داشته باشید چرا باید یک لینک از یک وب سایت آموزش طراحی سایت دریافت کنید ؟
این دو سایت هیچگونه ارتباطی از هیچ لحاظ ( شناسنامه ای ، هویتی و …) ندارند . گوگل چگالی های کلمات کلیدی هر دو وب سایت را بررسی می کند اگر یک سایت میزبان لینک شما چگالی کلمه در خور توجهی در مورد کلمه کلیدی لینک شما و وب سایت شما در مورد محصولات پاناسونیک نداشته باشد چرا باید به شما لینک داده باشد ؟ مشخصا این لینک خریداری شده است !

سئو منفی

گاهی اوقات بعضی از رقبای نسبتا محترم به جای اینکه رو در رو با شما رقابت کنند از پشت خنجر می زنند ، آنها می آیند بدون اطلاع شما، برای شما لینک درست می کنند و یا لینک می خرند. قیمتی ندارد! ۵ تا ماهی ۱۵۰ هزار تومان. تازه از بهترین وب سایت ها و اگر شما از External Link های خود اطلاعی نداشته باشید به احتمال زیاد نداسته پنالتی خواهید شد . این رقبا ممکن است که برای شما در سایت های دیگر کامنت بگذارند و کارهایی از این قبیل … باید مواظب این گونه کینه ها باشید .

به روز رسانی اتوماتیک

سایت های بسیاری با استفاده از دستوراتی ( Query ) خود را آپدیت می کنند حتی اگر شما تمام تنظیمات یک آپدیت را انجام دهید و بگذارید که خود به خود محتوای شما منتشر شود هم همانند حضور شما نمی شود.پینگ های اتوماتیک و نیز به روز رسانی ها امروزه با وجود سیستم های مدیریت محتوای امروزی کاملا قابل پیگیری هستند. در کار اتوماسیون وار ممکن است که جایی با یک اشتباه مواجه شود و از همان اشتباه گوگل پنگوئن ، مچ شما را بگیرد و به شما مشکوک شود.

لینک بیلدینگ خوب ولی اسپم وار

فرض کنید که شما یک استاد لینک بیلدینگ هستنید . شما می توانید به راحتی از سایت مرتبط به حوزه کاری خود لینک دریافت کنید و با آنها ارتباط برقرار کنید و همچنین با استفاده از شبکه های اجتماعی می توانید لینک های بسیار مفیدی را دریافت نمائید. اما شما دچار یک اشتباه فاحش می شود و آن استفاده از کلمات کلیدی واحد یا شبیه به هم برای لینک کردن به وب سایت خود و نیز استفاده از کلمات بسیار شبیه به هم برای این کار است. فرض کنید که شما سایتی با موضوع مبلمان هستید . اگر شما چندین و چند لینک با اسم مبلمان و یا کلمات هم خانواده آن دریافت کنید به احتمال بسیار زیادی شما پنالتی خواهید شد . همین الان سعی کنید که بک لینک های ما را ببینید. چک کنید. لینک بیلدینگ طبیعی اینچنین است. تقریبا ۹۵ درصد لینک ها به رایان دیزاین توسط مخاطبین داده شده و هیچ گونه منطقی ندارند ! این طبیعی است ! بی منطق ولی همگن و هماهنگ.

ایجاد کردن سایتی شبیه به ویکی

سایت ویکی پدیا را حتما دیده اید . درون مقالات سایت دارای لینک های بسیار زیادی است. یعنی از هر ۱۰ کلمه در مقاله های این سایت ۶ لینک وجود دارد . خوب قاعدتا چون این سایت ویکی پدیا است باید این لینک ها را هم داشته باشد . ولی بسیاری دیگر وب سایت ها فکر می کنند که آنها هم باید همانند ویکی پدیا عمل کنند ولی کاملا در اشتباه هستند . بسیاری از وب سایت ها درون مقالات خود نزدیک به ۲۰ لینک می دهند و صفحات را به یکدیگر ارتباط می دهند ، درست است که این کار ، کار کاربران را راحت می کند ولی آیا کار گوگل را هم راحت می کنید . سعی کنید در هر مقاله خود بیشتر از ۵ الی ۸ لینک به دیگر محتواهای خود ندهید. با این کار روبات های موتور جستجو سر در گم خواهند شد.

گوگل در آخرین اماری که ارائه داد اعللام کرد که میزان آمارهای لینک های طبیعی و غیر طبیعی بدین شکل است :
نمودار لینک های غیر طبیعیحال چگونه از پنالتی گوگل خارج شویم؟

مراحل انجام کار برای ریکاوری کردن در برابر پنالتی گوگل :

مرحله اول :

تشخیص لینک های خوب از بد

در ابتدا با وارد پنل مدیریت google Wembaster Tools سایت خود شوید و سپس در منوی Traffic یر روی گزینه Link To Your Site کلیک کنید .‌

ورود به وب مستر گوگل
پس از باز شدن لینک های شما در صفحه Link To Your Site بر روی گزینه more‌کلیک کنید تا تمامی لینک ها برای شما نمایش داده شوند :
پس از ورود به وب مستر
سپس در صفحه کنونی می توانید تمام لینک ها را در فایل CSV دانلود کنید.

دانلود فایل لینک ها در گوگل وب مستر
پس از لینک ها در یک فایل دانلود نمودید وقت آن است که لینک ها را تک به تک بررسی کنید و این یک کار بسیار حساس است.
حال در زمانی مناسب تک تک لینک های دریافتی خود را مورد بررسی کنید و در یک چک لیست ، لینک های خوب و بد را از یکدیگر جدا نمائید :

لینک های خوب : لینک های خوب یعنی لینک هایی که مرتبط به حوزه کاری خود هستند و می توانند به شما کمک کنند.
لینک های بد : لینک هایی که هیچ ارتباطی با حوزه کاری شما ندارند و همین لینک ها بوده اند که منجر به پنالتی شدن شما شده اند.

مرحله دوم :

لینک بد را نابود کنید

اگر تصمیم خود را برای تبدیل شدن به یک سایت با بک لینک های طبیعی گرفته اید وقت آن است که از ابزار جادویی گوگل که در سال ۲۰۱۲ منتشر کرده را بشناسید.
تنها کاری که می شود از پنالتی گوگل پنگوئن خارج شد این است که لینک های بد خود را پاک نمائید.

ابزار  Google Disavow Tool
با استفاده از این ابزار می توانید لینک هایی که به درد شما نمی خورند را نابود کنید . این ابزار می تواند به گوگل اعلام کند که از لینک های مد نظر شما چشم پوشی کند . شما با استفاده از این ابزار می توانید لینک های اسپم خود را نابود کنید.
Google-Disavow-Tool
این ابزار یک فایل TXT از شما دریافت خواهد کرد . شما در این فایل TXT باید لینک هایی که میخواهید گوگل از آن چشم پوشی کند را درج کنید .

مراحل انجام کار و استفاده از Google Disavow Tool :

در ابتدا یک فایل TXT با NOTEPAD ( البته nodpad++ راحت تر است ) ایجاد کنید .
با قرار دادن کاراکتر # می توانید به گوگل توضیحاتی را ارائه دهید همانند شکل زیر :
Google-Disavow-Tool-step-1در استفاده از این ابزار باید دقت بسیار بالائی را داشته باشد . در این فایل متنی باید لینک هایی را قرار دهید که به شما اسیب می رسانند نه اینکه تمام لینک های دریافتی را در آن اعلام کنید.

پس از اینکه لینک های خود را با بررسی کامل در این فایل متنی درج نمودید حال وقت استفاده از ابزار است .
حال پس از اینکه به پنل مدیریتی Google Webmaster خود لاگین نمودید وارد لینک زیر شوید :
disavow links tool page.
Google-Disavow-Tool-step-2
سپس سایت خود را انتخاب نمائید :

و بر روی گزینه DISAVOW کلیک کنید
سپس در صفحه باز شده فایل متنی خود را آپلود نمائید :
Google-Disavow-Tool-step-3

پس از اینکه فایل متنی خود را آپلود نمودید باید تا چند هفته صبر بکنید تا گوگل فایل شما را پردازش کند . پس از اینکه گوگل فایل های شما را پردازش کرد باید نتیجه عملکرد خود را در آپدیت بعدی گوگل مشاهده کنید . یادتان باشد که گوگل پنگوئن به احتمال زیاد در نیمه اول سال ۹۲ اپدیت خواهد شد.
Google-Disavow-Tool-step-4

مرحله سوم :

وقت ، وقت لینک بیلدینگ است

در این چند مدت که گوگل فایل متنی شما را پردازش می کند شما هم باید دست به کار شوید .
در این مدت شما باید لینک بیلدینگ درست را انجام دهید . و لینک های منطقی دریافت کنید

مرحله چهارم :

سیگنال های شبکه های اجتماعی

در این مدت در شبکه های اجتماعی بحث و گفتگو ایجاد کنید و لایک و پلاس وان جمع اوری کنید . زمانی که شما این کارهای را انجام دهید گوگل می فهمد که شما در حال ایجاد تغییرات هستید .
سعی کنید میزان گره های خود را در این مدت البته بدون استفاده از کار اسپمی در شبکه های اجتماعی زیاد کنید !
مرحله پنجم :

تولید محتوا

دو الی سه روز زمان بگذارید و محتوای خوب تولید کنید از جمله مقاله ، ویدئو ، اینفوگرافیک و …
حال فقط با چای بنوشید و صبر کنید تا گوگل سایت شما را بازبینی کند .

مرحله نهایی :

 گوگل پلاس را فراموش نکنید

این نمونه ای از یک سایتی است که از پنالتی گوگل پنگوئن خارج شده است :
نتیجه ریکاوری یک وب سایت بعد از ریکاوری از گوگل پنگوئن

This Post Has 3 Comments

  1. سلام سایت من افت شدید بازدید داشت هیچ پیامی هم برام نیومد در گوگل وبمستر من لینک های اسپم رو معرفی کردم چه قدر طول می کشه تا جواب بده ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top