skip to Main Content

آمار سایت و بررسی میزان جذابیت سایت برای کاربران

آمار سایت و بررسی میزان جذابیت سایت برای کاربران از نکاتی است که اگر از آن غافل شوید ممکن است از نتایج مورد انتظار سایت دور شوید. اگر دارای سایت یا وبلاگ هستید به احتمال زیاد از سرویس گوگل آنالیتیکز برای بررسی آمار و رفتار کاربرانتان استفاده می کنید. اما گوگل آنالیتیکز، وب اپلیکیشنی نسبتا بزرگ و پیچیده است و ممکن است به راحتی از تمام آمارهای آن سر در نیاورید.

بعد از طراحی یک سایت حرفه ای نوبت میرسد به بررسی جذابیت سایت و بررسی میزان محبوبیت آن در بین بازدیدکنندگان . هر چه بیشتر بتوانید کاربران را در سایت خود نگه دارید و آنها را وادار کنید صفحات بیشتری را بازدید کنند به ارتقا رتبه در گوگل و در پی آن نتایج گوگل کمک بیشتری کرده اید.  به غیر از استفاده از طراحی حرفه ای سایت و استفاده از آیتم های گرافیکی و جذاب برای مشتاق کردن کاربر به صرف زمان بیشتر در سایت ، محتوای خوب و مفید به این امر کمک شایانی می کند.

بررسی آمار سایت با آنالیتیکز

به خاطر داشته باشید هدف شما از انتشار مطالب و مقالات در سایت کاربر باشد. اگر فقط به ارتقا رتبه سایت در گوگل فکر کنید و مطالب بی محتوای و نا کارآمد در سایت خود منتشر کنید کاربران را مایوس می کنید و نه تنها رتبه سایت شما ارتقا پیدا نمی کند ، بلکه نتیجه عکس هم خواهید گرفت.  این مطلب بارها و بارها به اثبات رسیده است . محتوا معجزه می کند . اگر هدفتان کاربر باشد و با حسن نیت به انتقال اطلاعات و تجربیات خود بپردازید ، مطمناً مزد خود را با ارتقا رتبه سایت و بالارفتن تعداد بازدکنندگان سایت خواهید گرفت.

یکی از ابزارهایی که به شما در بررسی میزان محبوبیت سایتتان و مطالب آن در میان بازدیدگنندگان به شما کمک می کند  گوگل آنالایتیکس است . گوگل آنالایتیکس  وب اپلیکیشنی نسبتا بزرگ و پیچیده است و ممکن است به راحتی از تمام آمارهای آن سر در نیاورید.

در عین حال وبمسترها و وبلاگ نویس های زیادی وجود دارند که نمی دانند باید به کدام فاکتورها در گوگل آنالایتیکس توجه بیشتری داشته باشند.

در این مطلب  به سه فاکتور مهم می پردازیم که به شما نشان می دهد که سایت یا وبلاگ تان تا چه حد برای کاربرانش جذاب است.

با توجه ویژه به آنها می توانید اطلاعات مفیدی برای بهینه کردن سایت تان به دست بیاورید.

google-analytics-report

تعداد صفحه بازدید شده Pages per Visit

همانطور که از نامش مشخص است این عدد میانگین تعداد صفحات بازدید شده توسط هر کاربر را نشان می دهد. هر چقدر سایت شما برای مخاطبش جذاب تر باشد شما این عدد را بالاتر خواهید یافت. چرا که نشان می دهد بازدیدکنندگان به سایت شما علاقمند شده و روی صفحات بیشتری کلیک کرده اند. علاوه بر اینکه طراحی سایت می تواند بر این عدد تاثیر گذار باشد ،‌میزان مفید بودن مطالب نیز با این عدد مرتبط است. برای مثال اگر طراحی سایت شما خیلی تیره باشد ، منجر به خسته شدن کاربر و ترک سریع سایت می گردد و یا اگر مطالب شما صرفاً با هدف ارتقا رتبه منتشر شود و بی محتوا باشد کاربر از آن دلزده شده و به سرعت سایت را ترک می کند.

پایین بودن این عدد می تواند نشان دهنده مشکلات اساسی در کاربردپذیری و طراحی سایت شما باشد. در صورتی که این عدد پایین است باید به فکر راه حل باشید.

میانگین زمان ماندن در سایت Average Time on Site

کاربران چقدر در سایت شما می مانند؟ شما دوست دارید که کاربران وقت بیشتری را در سایت تان صرف کنند. و بالا بودن این عدد به معنی جذاب بودن طراحی سایت و مطالب سایتتان است.

جالب است بدانید که کاربران صفحات وب را طی تنها ۱۰ الی ۲۰ ثانیه ترک می کنند. مگر اینکه واقعا چیزی برای ارایه داشته باشید که سبب ماندن طولانی تر آنها بشود.

Bounce Rate

این معیاری است که به صورت درصد نمایش داده می شود و در واقع میزان پرش کاربران را نشان میدهد. اما منظورمان از میزان پرش چیست؟ هر کاربر از یک «صفحه ورودی» به سایت شما وارد می شود. که این صفحه وروی ممکن است صفحه اول سایت شما باشد یا صفحات داخلی آن که از طریق لینک دیگر سایت ها یا موتور جستجو به آن رسیده است.

درصد Bounce به شما نشان می دهد که چه میزان از کاربران بعد از دیدن صفحه ورودی از سایت شما خارج شده اند. به این معنی که احتمالا محتوای سایت و طراحی سایت برای آنها جذاب نبوده و به همین خاطر روی لینک دیگری در سایت شما کلیک نکرده اند.

 

با این حساب هرچه درصد Bounce در سایت شما کمتر باشد یعنی اوضاع بهتر است وجذابیت سایت شما بیشتر است و  کاربران علاقه بیشتری به ماندن در سایت دارند.

اما چه درصدی را باید درصد خوب بدانیم؟ در این مورد نظرهای متفاوتی وجود دارد به عنوان یک قانون کلی می توانید به دنبال ۵۰٪ و یا اعداد کمتر باشید. به این معنی که بیشتر از نیمی از کاربرانی که به سایت شما می رسند به آن علاقمند شده و صفحات دیگری از آن را مرور می کنند.

اینها سه معیار مهم برای بررسی میزان جذاب بودن سایت به حساب می آیند. این معیارها ساده هستند اما باید برای بهبود آنها تلاش زیادی بکنید. در کنار آن معیارهای مختلف دیگری هم وجود دارد که در مطالب آینده به آنها خواهیم پرداخت.

برای دسترسی به این نتایج از طراح سایت خود بخواهید که کدآنالیتیکس را روی سایت قرار دهد و دسترسی اکانت گوگل شما به این ابزار را فعال کند.

سایت های طراحی شده توسط رایان دیزاین با پکیج آماری آنالیتیکس در اختیار مشتریان قرار می گیرد تا از جذابیت سایت برای بازدیدکنندگان و پیشرفت پروژه خود مطلع باشند.

اگر هنوز دسترسی به اطلاعات آماری سایت خود ندارید می توانید تماس بگیرید و اطلاعات هاست خود را بصورت موقت در اختیار ما قرار دهید تا بصورت رایگان این آمار برای شما فعال شود .

This Post Has 2 Comments

    1. از پلاگین های متنوع میتونید استفاده کنید یا مستقیما کد ترکینگ گوگل آنالیتیکس را در قالب سایت بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top